We use cookies on this site to enhance your user experience. Do You agree?

Niezbędne kompetencje cyfrowe

Od kandydatów na studia I i II stopnia na Wydziale Polonistyki wymagamy podstawowych kompetencji cyfrowych – takich, które umożliwiają udział zarówno w procesie rekrutacji, jak i w zajęciach dydaktycznych prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

Do podstawowych kompetencji cyfrowych należy obsługa:

  • edytorów tekstu (np. Microsoft Word, Libre Office Writer),
  • arkuszy kalkulacyjnych (np. Microsoft Excel, Libre Office Calc),
  • poczty elektronicznej.

Zakładamy, że kandydaci na studia I i II stopnia zdobywają podstawowe kompetencje cyfrowe na wcześniejszych etapach edukacyjnych. Umiejętności niezbędne do studiowania na Uniwersytecie Warszawskim kandydaci mogą zdobyć także na:

  • obowiązkowym dla studentów I roku studiów I stopnia kursie z technologii informacyjnych,
  • podczas szkoleń z obsługi Uniwersyteckiego Systemu Obsługi Studiów (USOS) organizowanych m.in. w ramach dni adaptacyjnych na początku roku akademickiego.

Na zajęciach prowadzonych na odległość wymagamy umiejętności posługiwania się narzędziami pracy zespołowej (np. Google Meet, Zoom) i poruszania się po platformach edukacyjnych. Zgodnie z rekomendacjami Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia UW przed rozpoczęciem zajęć odbywających się w trybie zdalnym przeprowadzamy szkolenie z korzystania z narzędzi informatycznych w zakresie niezbędnym do uczestnictwa w zajęciach. Przed rozpoczęciem zajęć informujemy studentów o sposobie dostępu do platformy, na której będą prowadzone zajęcia.

Na Uniwersytecie Warszawskim działa Centrum Kompetencji Cyfrowych (CKC UW), którego podstawowym celem jest kompleksowe wsparcie społeczności akademickiej w świadomym i skutecznym korzystaniu z rozwiązań cyfrowych w badaniach naukowych, dydaktyce oraz pracy administracyjnej. Zespół CKC UW odpowiada za utrzymanie i rozwój ogólnouniwersyteckiej platformy e-learningowej Kampus oraz zapewnia stałe wsparcie techniczne jej użytkownikom.

Systemy informatyczne, z których korzystają kandydaci i studenci UW, to przede wszystkim system Internetowej Rekrutacji Kandydatów (IRK), Uniwersytecki System Obsługi Studiów (USOS) oraz uniwersytecka platforma e-learningowa Kampus. Osoby, które nie mają własnego komputera, mogą korzystać ze sprzętu udostępnianego w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie (BUW) oraz w poszczególnych jednostkach dydaktycznych.