Agata Komendant-Brodowska Ph.D.
pracownik |
adiunktka |
Department of Digital Sociology |
Contact |
komendanta@is.uw.edu.pl |
Pokój: 315 |
|
Scientific activity
2014 – doktor, Wydział Filozofii i Socjologii UW
2011 – zarządzanie projektami badawczymi, Uczelnia Łazarskiego
2007 – magister, Instytut Socjologii UW (w ramach MISH)
Scientific interests
Adiunkt na Wydziale Socjologii UW, badaczka społeczna, pasjonatka nauczania o modelowaniu procesów społecznych (w przystępny sposób). Jej zainteresowania naukowe to przede wszystkim modelowanie i symulacje (Computational Social Sciences) – socjologia matematyczna, teoria gier, analiza sieci społecznych, modele wieloagentowe oraz socjologia edukacji. Laureatka Nagrody Prezesa Ministrów dla najlepszych prac doktorskich (2015) za pracę “Grupowe uwarunkowania przemocy szkolnej” oraz nagrody dydaktycznej Rektora Uniwersytetu Warszawskiego (2018). Koordynatorka projektu utworzenia i wdrożenia nowego programu studiów “Socjologia cyfrowa”. Liderka projektu Action for Computational Thinking in Social Sciences, współfinansowanego ze środków programu Erasmus+, którego celem jest opracowanie otwartych kursów online (MOOC) wprowadzających podstawowe pojęcia i koncepcje modelowania i symulacji w naukach społecznych. Od wielu lat związana również z badaniami dla sektora pozarządowego, m.in. badania programów społecznych służących animacji lokalnej lub przeciwdziałaniu przemocy szkolnej.
Autorka prac o tematyce edukacyjnej, z zakresu stosowania modeli formalnych w naukach społecznych (np. teoriogrowe analizy problemu przemocy szkolnej, analiza problemów wspólnego działania) oraz o nauczaniu modelowania w naukach społecznych.
Selected publications
- Jager, W., Abramczuk, K. Komendant-Brodowska, A., Baczko-Dombi, A., Fecher, B., Sokolovska, N., Spits, T. (2020) Looking into the educational mirror: why computation is hardly being taught in the social sciences w: Harko Verhagen et. al. Advances in Social Simulations – Looking in the Mirror, Springer https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-34127-5_22
- Zając T., Komendant-Brodowska A. (2019). Premeditated, Dismissed, and Disenchanted: Higher Education Dropouts in Poland, “Tertiary Education and Management” 1(25), 1-16 https://link.springer.com/article/10.1007/s11233-018-09010-z
- Komendant-Brodowska, A. (2017). Between the right and the common. How groups react to socially undesirable behaviour, Studies in Logic, Grammar and Rhetoric 50 (63) https://link.springer.com/article/10.1007/s11233-018-09010-z
- Zając T., Komendant-Brodowska A. (2016). Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej. Analiza decyzji dotyczących kontynuacji nauki na studiach drugiego stopnia na podstawie danych rejestrowych Uniwersytetu Warszawskiego, “Studia edukacyjne” 42, p. 309-332 https://doi.org/10.14746/se.2016.42.19
- Komendant-Brodowska A., Zając T. (2015). Zjawisko dropout na Uniwersytecie Warszawskim, Raport. Warszawa, Uniwersytet Warszawski http://pejk.uw.edu.pl/wp-content/uploads/sites/289/2018/04/dropout_raport_2015.10.06.pdf
- Komendant-Brodowska A., Baczko-Dombi, A.,(2015) Lokalne uwarunkowania decyzji edukacyjnych w perspektywie teorii racjonalnego wyboru. Koncepcja teoretyczno-metodologiczna. Analizy IBE 2015/04 http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/analizy/1192-lokalne-uwarunkowania-decyzji-edukacyjnych-w-perspektywie-teorii-racjonalnego-wyboru-koncepcja-teoretyczno-metodologiczna.html
- Komendant-Brodowska, A. (2014). Agresja i przemoc szkolna – raport o stanie badań. Analizy IBE 2014/01 http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/analizy/1075-agresja-i-przemoc-szkolna-raport-o-stanie-badan.html
- Komendant-Brodowska, A. (2013) Między głosem sumienia a więzami przyjaźni. Zachowanie świadków dręczenia (bullying) a struktura klasy szkolnej. Decyzje, nr 20/2013, s.67-104 https://journal.kozminski.edu.pl/index.php/decyzje/article/view/DEC.1733-0092.12
- Baczko-Dombi, A., Komendant-Brodowska, A. (2013). Teoria racjonalnego wyboru – integracja nauk społecznych. Zastosowanie diagramu Jamesa Colemana w analizie zjawisk społecznych. w: Ścigaj, P. i Krauz-Mozer, B. (red.), Podejścia badawcze i metodologiczne w nauce o polityce. Kraków: Księgarnia Akademicka, s.339-348
- Komendant, A.(2010) Sin of omission. Behaviour of bystanders in game theoretical perspective. w: K.Vanhoutte, G.Fairbairn, M.Lang (red.): Bullying and the Abuse of Power. From the Playground to International Relations. Inter-disciplinary Press
Other
Koordynator merytoryczny: wdrożenie nowego kierunku studiów II stopnia “Socjologia cyfrowa” na WS UW, w ramach Programu zintegrowanych działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego (projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej – program POWER).